När man som företagare delar ut julklappar till sina kunder så vill man naturligtvis att julklapparna ska komma till så stor användning som möjligt.
Det är nämligen inte ovanligt att man väljer att dekorera julklappen med en diskret företagslogga, som visar mottagaren vem det är som står bakom den generösa gåvan.
Även om julklappen i sig är till för att muntra upp mottagaren och visa uppskattning mot sina kunder, så kan man inte sticka under stol med att marknadsföring även finns med i bakhuvudet.
Att sprida sitt varumärke i samband med julen är dock ett av de bästa marknadsföringsprojekt som man kan ge sig in på.
Under julen är människor oftast mer generösa av sig och majoriteten av alla spenderar lite extra pengar. Genom att skicka ut en julgåva till dina kunder påminner du dem om att du finns och även vilka tjänster eller produkter som du har att erbjuda.
För att man ska lyckas med detta är det dock viktigt att man väljer julklappar som passar mottagaren. Ska man t.ex. dela ut julklappar till sina gymmande kunder blir det troligtvis en flopp om julklappen består av godis eller något annat smaskigt.
Satsa då hellre på en snygg vattenflaska att dela ut. Alla som tränar är i behov av en vattenflaska och på så sätt kommer företagets julgåva att synas extra mycket.
Ett annat exempel kan vara om man t.ex. arbetar på ett kontor dit kunder ofta kommer på besök. I entrén eller receptionen kan du låta det delas ut handskar eller mössor.
Det är inte ovanligt att man glömmer bort att ta på sig handskar och mössa innan man går utanför dörren, kanske främst för att man tror att det inte är så kallt som det egentligen är. När kunden då kommer till ditt företag och blir försedd med värmande och sköna plagg, är det du som blir räddaren i nöden.