Det finns vissa kunder som ständigt är återkommande, som trots tidigare reklamationer eller klagomål har fortsatt att komma tillbaka och som idag är väldigt nöjda.
Det finns även de kunder som aldrig har haft något att klaga på, antingen för att de är tålmodiga och har förståelse eller för att du har lyckats med företaget med bravur.
Oavsett anledningen till att dina kunder har valt att fortsätta återkomma till dig och din verksamhet är dessa kunder värda att uppskattas lite extra.
Ibland kan det vara svårt som företagare att visa sina kunder hur mycket de betyder för verksamheten, men ett smart och enkelt sätt att göra detta på är att skicka ut en julgåva när julen står utanför dörren.
Julen är oftast en lite mer speciell högtid för många människor där just uppskattning ligger i fokus. Om dina speciella kunder får en liten julgåva så visar man att man tänker på kunderna, även i den högtid där vänner och familj oftast ligger en varmast hjärtat.
Genom att skicka ut en julgåva till dina bästa kunder (eller kanske till och med dina samarbetspartners) så stärker du banden mellan er.
Vill man skicka ut något till en samarbetspartner är det bättre att välja en gåva som alla på företaget kan ta del av, t.ex. en stor korg fylld med juliga läckerheter och sötsaker.
Gäller det julklappar till kunder kan man vara mer personlig och kanske välja en julklapp som mottagaren kommer ha användning för längre än t.ex. något som äts upp innan julhelgen ens har börjat.
Glöm bara inte bort att sätta företagets logga på julklappen, även om den så är mycket diskret. Loggan påminner kunder om vem som skickade ut presenten och kommer således att tänka på ditt företag varje gång som julklappen kommer till användning.
Kunden blir påmind om den uppskattning som du har visat och kommer med största sannolikhet att vara en återkommande kund längre än du kan ana.